Нова поредица на  Bulgaria analytica за исляма, шариата и ислямизма

 

Това е първата от поредицата статии, които ще бъдат публикувани в bulgariaanalytica.org; и ще се опитат да хвърлят светлина върху връзката между исляма, шариата и радикалния ислям, която все още не е добре разбрана. За Ердоган, други ислямисти и сравнително малък брой хора, мислещи по този начин има само един вид ислям и опитите ни да направим разлика между различните видове ислям, съществуващи в миналото и продължаващи да съществуват и днес, е,  най-малкото, загуба на време. Това е напълно погрешно. За да преодолеем проклятието, което е ислямизмът за нашата цивилизация, а и за самите мюсюлмани, трябва да сме в състояние да разберем какво ги кара да имат такова поведение. Това е малък опит да направим точно това.

 

Ще започнем с ролята, която има лихвата в шариата, която е напълно неразбрана и/или умишлено фалшифицирана или се дължи на невежество от страна на ислямисти като Ердоган. В бъдещите статии, които възнамеряваме да публикуваме веднъж месечно, ще разгледаме знакови въпроси като разликата между постулатите на шариата и Корана, ролята на хадисите, шариата в мюсюлманските общества в миналото, ключовото значение на принципа на отмяна в Корана и други въпроси.

Photo: Wikimedia Commons

Photo: Wikimedia Commons

 

Ердоган, лихвените проценти и шариата

 

Като лидер на Турция, кмет на Истанбул, а в по-ранната си кариера участник в ислямисткото движение, ръководено от Неджметин Ербакан, Ердоган никога не е крил преклонението си към шариата като ислямски закон, на който според него всеки благочестив мюсюлманин трябва да се подчинява. Той е известен с декларацията си докато е кмет на Истанбул, а и преди това, че е горд да бъде „слуга на шариата“. Разбирането или неразбирането му за това какво представлява шариата доведе до ожесточеното му противопоставяне на лихвените проценти и убедеността му, че високите лихвени проценти водят до висока инфлация, което е точно обратното на тезата на повечето икономисти. Неотдавна той открито заяви, че лихвените проценти са „майката на всички злини“ и заплаши да вземе монетарната политика в свои ръце след изборите, които неотдавна спечели. Дали това ще се случи или не, все още предстои да видим, но международните финансови експерти са дълбоко загрижени, тъй като падането на лирата с 20% от началото на годината е доказателство за това наред с другите фактори.

 

И така, откъде идва това дълбоко вкоренено вярване на Ердоган? Подобно на повечето ислямиски идеологии то идва от шариата, или по-скоро от слабото му познаване и разбиране. Защото това, което Коранът (и повечето други пред-ислямистки религии) недвусмислено забраняват, не е лихвата като такава, а риба́  т.е. лихварството. Ето как обяснява разликата един от най-известните експерти по темата, американско-турският икономист Тимур Куран:

 

„Това, което Коранът недвусмислено забранява е предислямската арабска институция riba иба́/, при която кредитополучателят вижда своя дълг удвоен при неизпълнение за задлъжнялостта си и повторно удвоен, ако отново се провали с плащането. Поради склонността да подтиква неплатежоспособните лица към заробване, риба́/лихварството/ от дълго време е източник на напрежение в обществото.“ [1]

 

Тълкуването на Корана, което в миналото се споделя от много ислямски учени, е подкрепено от ключовия стих по този въпрос от Корана (Сура Ал Имран 3: 130), който гласи: „О, вярващи, не взимайте удвоени или повторно удвоени лихви /риба/, и бойте се от Аллах, за да сполучите“ в единия превод, и „О, вярващи, не изяждайте лихвата, многократно умножена, и бойте се от Аллах, за да сполучите“ в друг превод.

 

Тази проста лихва никога не е била забранявана в мюсюлманските страни, включително и в най-дълголетната, Османската империя. Това е доказано исторически, включително от известната фетва по този въпрос от шейх-юл-исляма на Сюлейман Великолепни Ебусууд Ефенди /1490-1574). Известно е, например, че повечето религиозни фондации (вакъфи) по време на османския период формират голяма част от доходите си като заемат пари с лихва. Всъщност, простата лихва винаги е била характерна за почти всички мюсюлмански общества преди радикалният ислям да навлезе в края на 20-ти век. През 1989 г. Мюфтията на Египет Шейх Мохамад Саид Тантауи издава фетва, че обикновената лихва е напълно в  съответствие с ислямските учения.

 

За да се разбере как са възникнали фалшивите понятия „ислямски финанси“ и „ислямска икономика“ трябва да се проследи развитието на радикалната ислямска идеология, започвайки с писанията на Абул ала Маудуди от Пакистан и Саид Кутб от Египет в средата на 20-и век, което ще бъде предмет на друга статия в тази поредица. Достатъчно е да се каже, че ислямските „финанси“ и „икономика“ имат толкова смисъл, все едно да говорим за християнска физика или будистка биология.

 

От Алекс Алексиев

 


Timur Kuran, “Islam and Mammon, The Economic Predicaments of Islamism,” Princeton University Press, 2004, p. 14.

В BulgariaAnalytica.org не се допускат обидни, расистки, нецензурни коментари, коментари с неприемливо съдържание, коментари, накърняващи авторитета на автори и други потребители, фалшиви, рекламни и спам коментари, рекламна и промоционална дейност.

Вашият коментар