Протоиерей Артемий Владимиров

Протоиерей Артемий Владимиров

 

Тези дни едно неочаквано известие в медиите грабна погледа ми: Протоиерей Артемий Владимиров, духовник в Алексеевския ставропегиален манастир в Москва, разказа по руската телевизия „Сапс” за разговорите си с … Дарвин. Обстоятелството, че Дарвин е предал Богу дух преди почти век и половина, явно не смущава словоохотливия протоиерей – той крачи през епохите с лекота, с която обединява на малкия екран живи и мъртви ведно. Но не с чудотворството Христово – става дума не за прехода от физическата смърт към духовното безсмъртие, а за битов, делничен разговор с бащата на еволюцията като равен с равен. Интервюто с протоиерейя е знаменито – той обяснява как си приказва свойски, почти комшийски с гениалния учен. Ето и разказа му от първо лице:

 

„Попитах Дарвин: „Как си там, Чарлз? Какво ще кажеш сега – има ли междинни звена между видовете, между зебрата и жирафа?” А Дарвин: „Отче, не се съблазнявай от моята теория – измислих тази хипотеча (именно хипотеча – както е на староанглийски – б. а.) не от много ум и сега се разкайвам.” На разкаянието на великия покойник протоиерейят отвръща с христово съчувствие: „Жал ми е за англичаните и за датчаните, защото са загубили „божествената благодат”.

 

Това е общо взето целият разговор на двамата титани на мисълта. Като слуша човек раздумката им и като ги гледа как си общуват аверски от двете страни на битието, би си помислил, че става дума за някаква безсолна шега, за зле скалъпен телевизионен скеч. Ама не би – отчето е сериозен, бих казал дори умопомрачително сериозен, а Дарвин едва ли е бил по-малко сериозен – смъртта е сериозно поприще, мъртвият би откликнал на протоиерейския зов, за да се себеопровергае като учен и изследовател и да подкрепи от отвъдното революционните тези на събеседника си, но за да участва в едно телевизионно шоу, едва ли би тръгнал от извънземната си обител обратно към земното си местожителство.

 

Целият този маскарад онагледява от малкия екран езическия, противохристиянския характер на Руската православна църква. Една църква, която е сродена по-скоро с окултизма, отколкото с библейското начало. Което отрича диалога между живите и мъртвите, а всяка форма на спиритуализъм е заклеймена като сатанизъм, като злотворство дяволово. Пък и като протоиерей бъбривият събеседник на Дарвин би трябвало да знае, че модерната теология отдавна не противопоставя Дарвин на Бога, че дарвинизмът и библейският светоглед са не само съотносими, а и съвместими, че в Своето величие Бог спокойно би могъл да използва еволюцията като инструмент, като средство и за Сътворението, и за усъвършенстването на човека и на цялото мироздание. Поне аз не виждам, при цялото Му всевластие, какво би могло да Му попречи да го стори.


НАМИРАТЕ ЛИ ТАЗИ СТАТИЯ ЗА ПОЛЕЗНА? ПОДКРЕПЕТЕ НИ,

ЗА ДА ПРОДЪЛЖИМ ДА ПРЕДОСТАВЯМЕ НА ЧИТАТЕЛИТЕ СТОЙНОСТНИ

АНАЛИЗИ И ТОЧНИ ЕКСПЕРТНИ ПОЗИЦИИ. ВИЖТЕ КАК МОЖЕТЕ ДА ГО НАПРАВИТЕ

ТУК

От подобно градивно тълкуване на еволюционната теория на Дарвин и на Божието наследство протоиерей Артемий Владимиров е далеч като здравето от болестта. Докато в учебните заведения на целия цивилизован свят Вечната книга и Еволюционната теория на Дарвин се изучават не антагонистично, не като антитези, а успоредно, в конструктивно съседство, в руските учебници по биология за десети и единадесети клас Руската православна църква премахва теорията на Дарвин за еволюция на видовете и я заменя с библейския модел за Сътворението. Всичко това говори не за преданост към Христа, а за почвеничество, за примитивизъм, за тесногръдо, догматично и превратно интерпретиране на каузата на Всевишния. Издевателствата на протоиерей Владимиров пък са не любов Божия, а вулгаризиране на делото Божие, попщина от най-елементарна, от най-опростенческа класа.

 

Цялата тази деградация едва ли е случайна – само така преправена Руската православна църква може да бъде поставена в услуга на държавата, да стане, да се превърне в онова, което тя винаги е била през вековете – оръдие на руския деспотизъм, не защитник на унижените и оскърбените, а пиар на олигархичната кремълска номенклатура. Процес, който с чиста съвест можем да окачествим като предателство към делото Божие. А най-позорно и богунеугодно е обстоятелството, че арена на това предателство стана храмът Божи.

 

Що се отнася до протоиерей Владимиров, на него няма да му мине. Отвеки веков е знайно, че когато ти говориш на Бога, това е молитва. Когато обаче Бог ти заговори, това вече е шизофрения. Когато ти заговори Дарвин – също. А шизофренията открай време е нелечима – неотстраними са дори нейните симптоми, загнездили се в главата на протоиерейя. Той не е опасен – опасен е фактът, че неговото умопомрачение получава и църковна благословия, и гражданска трибуна. Това вече говори за шизоидността на цялото руско общество.

 

Редом с Чарлз Дарвин в Уестминстърското абатство са погребани и Джон Хершел и Исак Нютон. След като интервюто му с Дарвин протече така успешно и го превърна в медийна звезда, очакваме сега предприемчивият протоиерей да попрепита и двамата съседи на Дарвин в абатското гробище. Не ще и дума, че и те има какво да му кажат. За да го каже после той на нас.

 

От Димитър Бочев

В BulgariaAnalytica.org не се допускат обидни, расистки, нецензурни коментари, коментари с неприемливо съдържание, коментари, накърняващи авторитета на автори и други потребители, фалшиви, рекламни и спам коментари, рекламна и промоционална дейност.

Вашият коментар